18 en een vreemde jongen


Sjef is deze week 18 jaar geworden . Volwassen.  18 jaar geleden zat ik aan de vooravond van zijn geboorte gebiologeerd te kijken naar een interview van Ischa Meijer met Freek de Jonge. Ischa is al lang niet meer en Freek is echt een oude man. Sjef echter is erg fris, staat vol in het leven maar hij weet nog niet precies wat hij wil na het VWO. Hij vindt veel dingen leuk en wil zich liever nog niet vastleggen. Gaat hij net als Luc zijn theaterhobby omzetten naar een beroep? Hij speelt de sterren van de hemel bij theatergroep NiznO en daarnaast speelt hij samen Joerie en Max in de theatergroep Vreemde Jongens. Deze vreemde jongens waren er ook om het verjaardagsfeest van Sjef op zondag op te luisteren. Joerie en Max zetten op rake wijze de vertwijfeling van Sjef neer door hem te portretteren als een aan lager wal geraakte pokerspeler en/of de CEO van Biblionet. Welke weg zou Sjef gaan bewandelen??  Een frisse huiskamervoorstelling door een paar Vreemde Jongens.

Zaterdag ben ik lekker in de weer geweest met de voorbereidingen van het feest van Sjef. We hadden een Sachertaart uitgekozen uit het boek van de meester banketbakker Cees Holtkamp. Een mooie uitdaging, omdat zo’n taart na het bakken van het beslag, in lagen moet worden gesneden. Het proces verliep goed, mede doordat de recepten kloppen. Er zijn wel wat zaken die ik de volgende keer kan verbeteren in de uitvoering, maar het resultaat mocht er zijn. Zondag bleek ook de smaak nog eens subliem te zijn.

Het gezin is weer even compleet. Zaterdag is Josee Luc op wezen halen in Maastricht. Dit gaf  haar de mogelijkheid een voorstelling van Luc te zien en het gaf Luc de mogelijkheid terug te rijden. Kilometers maken. ’s Avonds met z’n allen naar “De helaasheid der dingen” gekeken, naar het boek van Dimitri Verhulst. Een bizarre film met geweldige karakters.  We hadden wel ondertiteling nodig, omdat het erg plat Vlaams gesproken is.

 
De train de trainer van de leidinggeven cursus (Bewust Veilig Leidinggeven) die ik deze week op mijn werk heb gegeven verliep goed. Samen met Jos hadden we een programma bedacht om de trainers,  die de cursus in de toekomst  gaan geven, de inhoud van de cursus en de manier van geven bij te brengen. Tijdens het geven van dit programma merkten we dat het niet helemaal aansloot, dus we moesten ter plekke bijsturen om het gewenste effect te bereiken. Ik denk dat we hierin geslaagd zijn. Een goede leerschool voor Jos en mij. We merken dat we goed op elkaar zijn ingespeeld, waardoor het omzetten van het programma soepel verloopt.  De cursus wordt volgend jaar een van de belangrijkste speerpunten in het jaarplan. Het voelt erg goed om hier een bijdrage aan te kunnen leveren.

Inmiddels al een paar keer naar Yoga les geweest. Ik merk dat ik na zo’n les geweldig energiek ben. Het voelt erg goed om allerlei delen van mijn lijf optimaal op te rekken. Zeker in combinatie met hardlopen en fietsen voelt dit echt goed.




Zo’n feestje geven is best internsief. Gastheer en -vrouw spelen is hard werken. Overigens met veel plezier, want het is erg leuk om voor familie en vrienden te zorgen. Het is echter wel fijn om dan een extra dag aan het weekend te plakken. We gaan vandaag lekker tot rust komen in de sauna.



Reacties