De schreeuw

Zojuist teruggekomen van de open dag op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU). Onze oudste zoon wil volgend jaar naar een toneel-theater opleiding en de HKU is een van de mogelijkheden. Inmiddels heeft hij een zeer goede basisopleiding opgedaan in zijn vrije tijd bij de theatergroep NiznO. De open dag op de HKU was leuk en interessant. Mensen van de opleiding maken zich zorgen over de toekomst, maar ze zien er wel een uitdaging in. Volgens mij de juiste spirit!
Het heeft nog geen invloed op de aanname van leerlingen. Voor theater betreft de instroom in Utrecht per jaar ongeveer 17 nieuwe studenten, er melden zich in totaal 450 mensen aan. Het zal dus een stevige schifting worden tijdens de audities in januari 2011.

Deze week is een week geweest van mijn eigen laatste schooldag van de HVK in Utrecht.Vreemd om na bijna twee jaar tijdelijk afscheid van mijn medestudenten te nemen. We gaan nu allemaal een traject in waarin we aan onze scriptie gaan werken, die we maart 2011 moeten inleveren. Dan zien we elkaar weer.
Alle andere zaken heb ik afgerond, zodat ik mij volledig kan richten op het uitwerken van mijn scriptie voor de NAM. Voor volgende week heb ik al een aantal interviews staan met mensen in onze organisatie. Verder ga ik nog bij Shell Pernis en mogelijk Exxon kijken om de organisaties te vergelijken.

Met het dagelijkse werk zijn we bezig met de afsluiting van het jaar. Hoe hebben we het afgelopen jaar op veiligheid, gezondheid, welzijn en milieu (VGWM) gebied gepresteerd? Wat hebben we geleerd en wat kunnen we op het VGWM jaarplan voor 2011 opnemen? Hoe kunnen we in een omgeving van kostenreduceren, optimale productie en veiligheid hand in hand laten gaan? Dit gaan we de komende weken nader uitwerken. Interessant en leerzaam, ik vind het mooi om hierbij betrokken te zijn.

In de avonduren nog twee hele goede voorstellingen gezien. 'Alice in Wonderland' van het NNT, die ik echt fenomenaal vond. Bijzonder om het gegeven van het sprookje te vermengen met zaken van de huidige tijd. Verder prachtig om te zien hoe het geheel visueel en muzikaal was uitgewerkt.
Ook de voorstelling 'Verstop me nog even' van NiznO was heel indrukwekkend, mede omdat onze jongste zoon hierin mee speelde. Hier was de visuele en muzikale uitwerking ook heel goed. Wat is die groep toch talentvol.

Het begon deze week met de schreeuw om cultuur, die is vastgelegd en verspreid via de krant in Assen.
Ik ben deze week naar twee mooie voorstellingen geweest.
Op het HKU heb ik een aantal zeer enthousiaste jongeren aan het werk gezien.

Ik hoop zeer dat er voldoende middelen beschikbaar blijven om het land een culturele injectie te geven de komende jaren. 
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het genieten van culturele activiteiten zeer verrijkend is. Dit gun ik echt iedereen!

Reacties