Eerste STOP-dag smaakt naar meer

Vandaag vroeg ontbeten in het hotel. Lekkere verse broodjes, jus d'orange en vers fruit. Zo kan ik de dag wel aan. Voor de lunch krijg ik een doos mee. Ik besluit die maar in de auto te houden, ik hoor de opmerkingen al: " zo nu al gebak mee, maar da's veel te weinig voor iedereen ..??"

Wanneer ik aankom op de Rotterdam locatie is het al erg druk met auto's. Ik kan nog met moeite een parkeerplek vinden. Ik lever mijn pas in bij de bewaking en ga naar de kantine waar de LVP-er de start instructie houdt. Na de instructie praat de LVP-er de andere operators bij en gaat het los met de hectiek. Binnen geen tijd staat het hok van de vergunninguitgifte vol. Gecontroleerd worden de vergunningen uitgegeven. De locatie is opgedeeld in drie gedeelten, in elk gedeelte is een operator die de vrijgave van de vergunningen verzorgt. De contractors met een uitgegeven vergunning gaan naar de operator toe die de vergunning ter plekke vrijgeeft. Een systeem dat erg goed werkt. De werkzaamheden nemen gestructureerd een aanvang.

Deze eerste dag wordt de veiligstelling gecompleteerd. Verschillende stekers, brilflenzen en blindflenzen worden geplaatst. Bijzondere namen voor zaken die een barriere in een leiding vormen. Dit alles om ervoor te zorgen dat er geen product meer naar de gedeelten loopt, waaraan onderhoud moet worden gepleegd, of die moeten worden geinspecteerd.

Ik maak vandaag veel kilometers op de locatie. Ik wil veel dingen zien, om te leren. Het maakt ook hongerig. De gehele lunch-doos gaat dan ook schoon leeg!
Ik merk dat mijn veiligheidsinbreng op prijs wordt gesteld. Op die manier leren we van elkaar, een mooie win-win situatie.

Bij de voortgangsvergadering, die in de middag wordt gehouden, maak ik de uitvoerder en de LVP-er complimenten over de veiligheidsprestatie. De mensen op de locatie zijn netjes en met zorg aan het werk. Qua planning gaat het ook goed, we liggen met een paar zaken voor op schema.

Morgen wordt er een proces veiligheidsaudit gehouden. Ik heb wel vertrouwen in een goede uitkomst van deze audit.

Reacties