Over incident onderzoek en vrije ruimte

Gisteren bij mijn broer en zijn gezin langs geweest in hun boerderijtje in Zelhem. Heel wat anders dan hun vorige huis in Nijmegen. Een eigen weiland, een grote tuin en een kippenren. Ver van een dorpskern, in de vrije ruimte. Toch heb ik niet het gevoel dat ik dit ook zou willen. Wat ik wel zou willen, daar ben ik nog niet uit. We hebben ook nog wat tijd om hierover na te denken. We hebben met de mannen afgesproken dat we hier pas weggaan wanneer zij klaar zijn met de middelbare school; nog anderhalf jaar als het goed gaat. 

Het was een drukke week. Door een incidentonderzoek heb ik mijn agenda grotendeels moeten schoonvegen. Dat een incident heeft plaatsgevonden,  is vervelend voor de betrokkenen en de organisatie. Onderzoek uitvoeren naar de oorzaken van een incident, is interessant. Het is altijd wonderbaarlijk wat er achter een incident of potentieel incident vrijkomt, waar je als organisatie een hoop van kunt leren. Het voelt heel goed om hieraan bij te dragen door effectief de leerpunten bloot te leggen. Dit keer hebben we gebruik gemaakt van de Tripod onderzoeksmethode. Dit vraagt denkwerk, interviews en informatie doorspitten, maar geeft een goeie werkstructuur om een incident uiteen te rafelen. 

Nog wel naar het Westen geweest. Helaas ging de afspraak met Shell Pernis, om in het kader van mijn afstudeeropdracht over de veiligheidsprestatie te praten, niet door. Gelukkig waren er nog genoeg dingen te doen in Schiedam kantoor. En een nieuwe afspraak met Pernis is gemaakt.
Met de vrienden een regelmatig terugkerende bijeenkomst gehad in Hotel New York. Onder het genot van een lekkere maaltijd, zitten bomen over alles en nog wat. Een goeie manier om elkaar te blijven zien nu we niet meer bij elkaar in de buurt wonen. De volgende afspraak staat alweer, duurt nog even maar dan willen we in de tuin bij Villa Augustus gaan eten.

De informatie toestroom voor mijn afstudeeropdracht is dus even gestokt. Geeft mij wat tijd om na te denken hoe ik het verhaal op een goede manier ga opschrijven. Inmiddels heb ik hiervoor tijdens het hardlopen een geweldig idee gekregen. Ik wil het verhaal inspirerend brengen, het moet immers over leiderschap gaan. Ik vind dat ik daarin zelf moet kunnen aangeven hoe ik leiderschap aanpak in mijn baan, om op die manier mogelijk inspirerend te kunnen zijn voor anderen.
Ik denk dat het idee goed is, nu de uitwerking nog. Dus stoppen met de blog en andere interessante afleidende zaken en snel aan de afstudeeropracht!

Zou het schrijven van een afstudeeropdracht niet sneller gaan in een huis in de vrije ruimte ver van allerhande moderne afleidingen??


Reacties

  1. Leuk om te lezen hoe jullie terugkijken op jullie bezoek aan onze nieuwe leefplek! Ik ben benieuwd waar jullie nog eens gaan wonen. En als je behoefte hebt aan vrije ruimte, dan zien we je wel verschijnen. Groet, Petra

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten