Zin in zomer

Gisterenavond naar Zomerzinnen geweest in Amen, bij cafe de Amer. Een literair festival, met muziek en theater (NiznO natuurlijk!). Hier Ronald Giphart en Kees van Kooten gezien. Een koffer vol met poep is al leuk op papier, maar gewoon uit het hoofd voorgedragen krijgt dit toch nog een extra dimensie. Bijzonder om zo’n oude jeugdheld in het Drentse Amen terug te zien. Geeft weer een hoop energie. Ronald was ook gaaf om bij te zijn. Hij gaf een leuk doorkijkje in het bestaan van een schrijver. Een gezin met kinderen die op de po gaan en op stap met vrienden Bart Chabot en Martin Bril. Zijn imitatie van Bart was levensecht, bijna leek het of Bart zelf aanwezig was in de tent in Amen. Zijn voordracht uit zijn nieuwe boek van de iPad was indrukwekkend. Over zijn zoontje dat na de geboorte met een tumor in het ziekenhuis moet blijven en over de sterilisatie gevolgd door een zwarte zak. Humor maakt de zware zaken in het leven draagbaar? 

Die verschillende emoties linken wel heel erg aan de afgelopen week. Luc heeft zijn VWO examen gehaald. Een mooie prestatie, waardoor de weg naar de theatrale performance opleiding in Maastricht open ligt. Zelf heb ik vrijdag mijn hogere veiligheidskunde (HVK) diploma opgehaald. Ik kende natuurlijk mijn cijfers al wel, maar bij elkaar op het diploma zag het er best indrukwekkend uit. We hebben dit gevierd door met het gezin, ouders en schoonouders uit eten te gaan in Houten bij Van der Valk. Heerlijk om met zijn allen dit te kunnen doen. Na het eten kwam mijn moeder met de mededeling dat de oncoloog had gemeld dat genezing niet meer mogelijk is. Heftig. 

De weekenden zijn nog een beetje vreemd, nu ik klaar ben met de opleiding. Ik heb nog steeds een onrustig gevoel. Moet ik niet wat doen?? Nee, ik kan gewoon rustig mijn krant en een boek lezen. Boodschappen doen en een haring happen op de markt. Het voelt nog wat onwerkelijk, maar het kan!
Op het werk deze week een interessante bijeenkomst gehad met Willem van Rhenen over bevlogenheid en wat dit kan doen met de veiligheidsprestatie van het bedrijf. Samen met de informatie die we hebben gehad tijdens de contractor safety day van de week ervoor genoeg stof tot nadenken. Wat kan ik hiermee doen in mijn dagelijkse werk?? Ik heb wat leesvoer om het wat verder uit te diepen. Ik ben momenteel ook Van Kiem tot kracht aan het lezen over o.a. “appreciative inquiery”. Wat kan positieve feedback doen met mensen en hoe linkt dit aan bevlogenheid. Leuk om hiermee bezig te zijn.

Hiernaast lees ik momenteel “Een soort familie” van Kees van Beijnum. Een bijzonder boek over een bijzondere familie. Ook ga ik beginnen in “Ego’s en andere ongemakken” van Roos Vonk. Heerlijk lezen en nu even niet in studieboeken.

In Amen nog het boek Keukenprins van Ronald Giphart gekocht. Dit is naast leuk leesvoer natuurlijk een prima inspiratiebron voor mijn andere hobby, koken. Snel bladerend al weer heel wat lekkere recepten gezien. Dat wordt smullen.

Lezen en lekker eten. Prima om de vakantieperiode mee door te komen. Buiten zie ik nu alleen maar regen. Ik heb echt zomer zin!!

Reacties