Kuifje in Twente


Vorige week een lang weekend naar Twente, Beuningen geweest. We hebben in een huisje van Olde Kottink gezeten. Prachtig ingericht, liggend in een schitterende omgeving langs het riviertje de Dinkel. We hebben dat weekend heerlijk weer gehad. Fris pittig, met een herfstig zonnetje. Heerlijk wandelweer. Zeker de wandeling over het Lutterzand was indrukwekkend. Haast on-Nederlands mooi.
Op zaterdag zijn we nog naar Enschede geweest om wat inkopen te doen. Hier hebben we voor onszelf een paar mooie boeken als Sinterklaas cadeau gekocht. Antonio van A.F.Th. van der Heijden en Bonita Avenue van Peter Buwalda. Toen we 's middags in een grand café zaten, kregen we een bevlieging en zijn we naar de Kuifje film gegaan. Een heerlijke film, prachtig om te zien hoe de strip is vormgegeven. 

Tijdens het weekend ook kunnen genieten van de Smile Sessions van the Beach Boys. Deze sessions staan op spotify en in het huisje was ook draadloos internet beschikbaar. Ik kende de Smile CD van Brain Wilson al (en vond die erg mooi), maar deze sessies van the Beach Boys zijn nog veel mooier. Bijzonder ook om de verschillende outtakes te beluisteren. Hierin is goed te horen hoe kritisch Brain Wilson is. Het is niet vreemd dat hij tijdens het maken van de Smile plaat is doorgedraaid.



 

Na het weekend ook de tafel opgepimpt. Door de eetkamer tafel van zwarte vlakken te voorzien en de poten deels zwart te verven, past die nu veel beter bij de rest van het interieur.
  
Voor het werk heb ik vorige week een LEAN practitioners training gedaan. Bij LEAN wordt er kritisch naar processen gekeken en is het de bedoeling deze processen efficiënter te maken. Dit gebeurt door overbodige zaken zoals teveel (transport) handelingen en onnodige wachttijd uit de processen weg te halen. Een goed voorbeeld is te zien in dit filmpje.
Een goede training, die de basis moet vormen om de verschillende LEAN tools in praktijk te kunnen gaan gebruiken. Het heeft al effect gehad op de inrichting van onze kruiden/specerijen laatjes en kastjes in de keuken en in mijn klerenkast. Nu nog op mijn werk in praktijk brengen. Dit gaat de komende periode gebeuren met een paar specifieke projecten.

Verder voor het werk een verbeterde versie van mijn ontwikkelingsplan gemaakt. We hebben hierin een aantal ambitieuze doelen gezet, waaronder het volgen van de MoSHE opleiding. Dit is de master opleiding voor Management of Safety, Health and Environment. Mijn werkgebied gaat het komend jaar ook verschuiven naar de project omgeving. Ik kan hierdoor weer een aantal interessante nieuwe dingen leren. De veiligheidsadviezen die ik ga geven, hebben dan meer betrekking op de begin fase van de procesvoering. Dit wordt een heel andere insteek dan de adviezen die ik nu op operationeel vlak (meer de eindfase) geef.
 
Het is nu ook nog steeds heerlijk weer. Een prima aanleiding om nog een lekkere wandeling te maken en wat zonnestralen op te vangen. Kan ik tevens nadenken over het menu wat we volgende week gaan maken wanneer Bauke en Monique komen eten.

Reacties