Afscheid...en weer verder


En dan is het toch zover. Verleden week vrijdag afscheid genomen van ma. Ze is die dag gecremeerd.

De twee weken ervoor bevond ik mij in een soort koker, afgesloten van de buitenwereld. Vrijwel alleen bezig met het gezin, mijn broer, mijn vader en mijn moeder.

Het was een pittig en moeilijk proces.
Ma, die tot voor kort nog allerlei dingen wilde bereiken, zoals uit bed komen en op het balkon zitten in de zon, zag ik steeds verder wegglijden. Van gesprekken, tot alleen een oogopslag tot vrijwel geen reactie. Van een vrouw die met hulp allerlei zaken zelf nog wilde regelen tot iemand die in haar luier moest plassen.
Ik zal die laatste week niet snel vergeten. Hoe we toch samen contact hadden, door hand in hand te zitten op dinsdagavond. Glimlachend naar elkaar kijkend, jij met je breekbare oogopslag. Hoe ik je dinsdag samen met Edward nog een keer op de postoel heb geholpen, waardoor je onrust afnam en je kalm de nacht in gleed.  Hoe ik je mond bevochtigde met het wattenstaafje. Vrijdag zoog je hier nog op, zaterdag was ook de zuigreactie verdwenen.

Die zaterdagavond ben ik terug naar Assen gegaan om weer even bij Josee, Luc en Sjef te zijn. Op zondag werd ik door Edward gebeld dat ma was overleden. Ik wist dat het eraan zat te komen, maar ik schrok toch en schoot vol. Ik ben toen direct naar Naaldwijk gereden. Ter hoogte van Zwolle en Nunspeet kwam ik in een vreselijk noodweer terecht. De hemel huilde met mij mee.

De week voorafgaande aan de crematie was er een van zaken regelen en pa begeleiden. Het is mooi te zien hoe pa allerlei zaken oppakt. Dit geeft vertrouwen voor de toekomst.
We hebben de zaken in goede harmonie samen geregeld. Dit heeft de toch al goede band tussen ons allen maar verstevigd. Mooi dat we dit samen met nicht Annette konden doen, die voor de Dela dit soort zaken regelt.

Het condoleren, de plechtigheid op vrijdag en het begeleiden van ma naar de plek van crematie was een troostrijk proces.
Het was geweldig te zien dat veel familie, vrienden en bekenden er waren om ons te ondersteunen. Ook de vele lieve berichten van vrienden en collega’s waren een geweldige steun voor mij de afgelopen weken.

Bedankt.

En nu de zaken weer oppakken. Net weer een halve week gewerkt, maar ik merk dat ik aardig stuk zit. Het hakt er stevig in zo’n proces.
Ik heb de afgelopen week zaken ook veel meer gerelativeerd. Wat is er nu echt belangrijk?
Ik moet hier wel weer een goede balans vinden. Niet alles kapot relativeren. Maar dat komt wel weer. Stapje voor stapje weer opklimmen.
Ik denk ook vaak aan mijn vader, die nu alleen thuis zit. Ik bel hem regelmatig en het is goed te horen waar hij allemaal mee bezig is. Gelukkig heeft hij een heleboel familie en goede vrienden in de buurt. Die zullen hem helpen zodat ook hij stapje voor stapje weer op kan klimmen.

Reacties