Voorbereiden op de studie


Vorige week een intake-gesprek gehad voor de Management of Safety, Health and Environment studie gehad. Wanneer ik in Oktober het “pre-master”-programma doorloop, kan ik in januari starten. Ik heb er zin in. Het zal ook pittig worden, maar met de juiste focus moet het te doen zijn. Ik zal wat dingen opzij moeten zetten. Misschien iets meer hardlopen dan fietsen. Sporten zal echter wel nodig zijn om bij tijd en wijle het hoofd leeg te maken.

Ik mag alvast gaan nadenken over mijn “thesis”, die natuurlijk een wetenschappelijk niveau moet hebben. In de pre-master krijg ik wetenschapsfilosofie, om voor de wetenschappelijke benadering een goede basis te leggen. Het juiste onderwerp zal zich vanzelf aandienen. Ik ga op zoek naar iets dat mij bezig houdt en dat voor de NAM meerwaarde kan hebben. Momenteel ben ik erg geïnteresseerd in het dilemma tussen houden aan regels en creativiteit. Ik ben al artikelen aan het verzamelen die dit onderwerp raken. Misschien dat dit ooit kan uitgroeien in een volwaardige “thesis”.

De combinatie met m’n werk wordt nog een interessante uitdaging. In de projecten-omgeving beginnen steeds meer mensen een beroep om mij te doen. Er valt voor mij nog veel te ontdekken en te structureren. Heerlijk, maar dat betekent wel dat het ook druk is. Dit zal alleen maar toenemen wanneer de studie begint, dus ik zal mijn agenda beheer goed op orde moeten hebben.

De vraag wat nu echt belangrijk is, houdt me de laatste tijd bezig. Dit zal het effect zijn van het overlijden van ma. Het is niet erg, want het houdt in dat ik duidelijke keuzes maak. Ik heb mij voorgenomen dat ik alleen nog zaken doe die ik echt leuk vind. Het oppakken van een studie is er een van. Ook op mijn werk geeft dit richting aan wat ik wil en wat ik doe. Dat is niet lang leve de lol wat mij betreft, maar ik ben echt op zoek naar meerwaarde. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor het bedrijf. Ik merk aan de reacties van mensen waarmee ik werk dat goed samen kan.

Rondom het huis zijn we begonnen de tuin uit te mesten. Door studie en andere prioriteiten, hadden we onderhoud uitgesteld. Als ik dit in kleine gedeelten oppak, blijft het overzichtelijk en werkbaar. Het weg eten van zevenblad leek even leuk, maar de voorraad blijkt te groot. Dit blijkt dus geen effectief middel te laten zijn. Hard werken met de schoffel blijkt toch het enige alternatief. Na de regen steekt het toch weer de kop op, dus af een toe een zevenblad-pesto van jonge blaadjes blijft mogelijk kan.

Nog een paar weken tot de vakantie. We gaan sport, cultuur en rust met elkaar  combineren. We gaan een paar dagen naar de dOCUMENTA in Kassel. Nieuwe, vreemde en interessante dingen bekijken. Onszelf verwonderen. De tandem gaat mee om mobiel te zijn zonder motor. Na Kassel gaan we naar Sellingen, om daar NiznO met Luc en Sjef te zien. Afhankelijk van het weer, gaan we daarna nog een ruime week naar Twente of naar Frankrijk. Ben benieuwd wat het wordt. In ieder geval energie opdoen voor de komende studie.


Reacties