Rust inspireert


Kom maar op met dat nieuwe seizoen. Ik ben er klaar voor. Na een inspirerende vakantie waarin ik kunst heb bekeken (Kassel), theaterstukken heb gezien (Parade Utrecht/Sellingen), straattheater heb bewonderd (Beuningen/Denekamp) en een tentoonstelling heb gezien(Amsterdam). Verder heb ik een aantal bijzonder inspirerende boeken gelezen, lekker gefietst en ook genoten van het vakantieritme dat automatisch ontstaat wanneer we met onze Karsten op de camping staan.

De vakantie begon met een tripje naar de Parade in Utrecht. Hup in de trein en dan lekker scharrelen op het Parade terrein. Voorstellingen gezien van Dette Glashouwer Geld voor beginners (leuk en leerzaam) en The Sadists van Orkater (strak en heftig goed). En heerlijk gegeten op het terrein bij La Cantina. ’s Avonds weer terug om de volgende dag te kunnen pakken voor de rest van de vakantie.

De kunst in Kassel was bijzonder. Af en toe “ is dit kunst of kan het weg?” maar daarnaast ook zo indrukwekkend dat je uit je schoenen wordt geblazen. Verspreid door geheel Kassel, dat zelf niet erg mooi is, is dOCUMENTA 13 groots. Ikzelf heb vooral erg genoten van het gedeelte op het station, waarbij de video presentatie de meeste indruk maakte. Hierbij werd je met een i-Pod door het station geleid. Gaande weg ontwikkelt zich een verhaal, waarbij film en werkelijkheid op een eigenaardige manier door elkaar lopen. 

Op camping de Papaver in Sellingen hebben we ongeveer een week gestaan. Hierbij hebben we dagelijks kunnen genieten van een voorstelling van NiznO, waar Luc en Sjef in spelen. Het was een genot om te zien wat er  elke dag weer gemaakt was. Het was erg mooi te zien dat Luc zijn spelplezier weer heeft gevonden. Hij was hier namelijk wat onzeker over, na het stoppen van de performance opleiding in Maastricht. De onzekerheid is nergens voor nodig zagen wij. Het spatte van het toneel af. 
In Sellingen heb ik ook mijn 50e verjaardag gevierd. Toch wel een bijzondere gebeurtenis, omdat ik op dezelfde dag jarig was als mijn moeder. Dit was de eerste verjaardag die we niet allebei gevierd hebben op die dag. Vreemd.
In Sellingen hebben we een prima vakantie week gehad met lekker weer. Alleen toen we de tent wilden inpakken stoomde het van de regen. Dan maar een natte tent mee.

Hierna zijn we terecht gekomen in Beuningen op camping Olde Kottink. Een mooie natuurcamping in een prachtige omgeving. Hier konden we nog lekker een week fietsen en tot rust komen.  We hadden wel het gevoel dat Twente een omgeving was voor de rijpere mens en we voelden ons nog niet geheel de doelgroep. De rust had ik echter wel even nodig om alle zaken van het afgelopen jaar te kunnen verwerken. Het verlies van mijn moeder hakt er wel in en vakantie en rust helpen mee in het verwerkingsproces. 

En dan ook nog een dagje Amsterdam meegepakt ter afsluiting van de vakantie. Een bezoek gebracht aan het Eye museum, waar de Kubricktentoonstelling  was. Indrukwekkend. Snel weer eens een paar films terugkijken.

De boeken. Onder de indruk van Oesters van Nam Kee van Kees van Beijnum goeie eigentijdse roman, met plezier de Kleine Keizer van Martin Bril gelezen, in een ruk door De kunst van het veldspel- heerlijk boek. Ook nog twee boeken die wel een verandering in mijn leven zullen brengen. Dieren eten van Jonathan Safran Foer, kan ik dit nog wel doen?? Voorlopig minimaliseren en alleen biologisch, de overstap naar volledig vegetarisch is mij nu nog te heftig. Lichamelijke opvoeding van Midas Dekkers hilarisch en tegelijk inzichtelijk en sporten in perspectief geplaatst. Jawel ik blijf heus wel sporten, maar het heeft me zeker wel nieuwe inzichten gebracht. Waarom met de auto naar het werk om dan ’s avonds hard te lopen. Kan ik niet gewoon op de fiets naar het werk? Vandaag meteen in praktijk gebracht, op de fiets naar Sappemeer geweest. Heerlijk zo ’s ochtends een eind door het Drents/Groninger land trappen.  Midas zal dit nog wel als een soort verdwazing zien maar hij heeft me wel aan het denken gezet. Wie weet wat er nog volgt. We gaan het zien.


Reacties

  1. Ben weer even heerlijk verdwenen in je blog. Benieuwd naar diverse consequenties van je nieuwe inzichten! Sie joe, G.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten